“Banānu ceturtdienas” fenomens

 

Šodien ir vēsturiska diena.

Tiešām?

Tiešām vēsturiska?

Kaut kādā ziņā jā.

Šo dienu es nosauktu par “banānu dienu” vai “banānu ceturtdienu”. Tā var arī ierakstīt Latvijas kalendārā kā atzīmējamu dienu: 7.oktobris – banānu diena.

Šodien, 2021.gada 7.oktobrī, Rīgā un lielākajās Latvijas pilsētās tika atklāti “Lidl” veikali. Latvijas iedzīvotāji šo dienu gaidīja ilgi, un tā beidzot ir pienākusi. Taču stāsts nav par to. Stāsts šajā rakstā būs par diezgan interesantu fenomenu, kuru varēja novērot dažas dienas pirms “Lidl” veikalu atklāšanas. Šis fenomens saistās ar banāniem.

Ja paskatāmies tīri vēsturiski Latvijas iedzīvotāju kāre pēc banāniem bija novērota vēl 20.gadsimta 90-jos gados, kad kāda politiķa Joahima Zīģerista partija dalīja banānus vēlētājiem, lai tie balsotu par viņu.

Dažas dienas pirms “Lidl” veikala atklāšanas “Lidl” publicēja savas akcijas avīzi, un mēdijos parādījās reklāmas, kurās tika parādītas dažādu produktu akcijas cenas, tai skaitā arī banānu. “Lidl” veikala atklāšanas akcijas laikā banāni tiek piedāvāti par nieka 0,39 eiro par kilogramu. Zemas cenas tika piedāvātas arī citiem produktiem.

Taču nevar saprast kāpēc, bet cits veikals “Rimi”, kuram “Lidl” ir kopš šodienas tiešais konkurents, samazināja cenu tieši banāniem, un jau no trešdienas piedāvāja tos par 0,29 eiro par kilogramu. Cits veikals “Maxima”, kuram “Lidl” tagad arī ir tiešais konkurents, arī samazināja cenu banāniem līdz 0,39 eiro par kilogramu.

Tas ir ļoti interesanti, ja tā padomā, ka tieši banāni bija tas produkts, kas izpelnījās visu šo konkurentu uzmanību, un visi veikali samazināja cenu banāniem. Arī veikalā “Top!” banāni šodien maksāja 0,39 eiro par kilogramu. Varētu padomāt, ka tieši banānu dēļ pircējs ies tikai uz “Rimi”, tāpēc ka “Rimi” veikalā banāni vismaz šobrīd maksā lētāk nekā “Lidl” veikalā.

Pateicoties šai “banānu ažiotāžai”, sākās reklāmu un atlaižu vilnis, kuru uzturēja arī citi veikali, kas nav saistīti ar pārtikas produktu pārdošanu. Tā, piemēram, būvniecības preču veikals “Kurši” aicināja pie sevis nopirkt ķerru pirms doties uz veikalu “Lidl”, jo ar ķerru būs ērti vest lielu daudzumu banānu.

Skaistumkopšanas un kosmētikas preču veikals “Douglas” ar atlaidi piedāvāja iegādāties dažādus kosmētikas līdzekļus ar banānu smaržu, vai kuru sastāvā ir banānu ekstrakts.

Seksa rotaļlietu veikals “Sexy Style” reklamēja vibratoru, kas ir dzeltenā krāsā un līdzīgs banānam, pozicionējot parasto banānu kā vienkārši banānu, bet savu preci kā vibrējošo banānu, pasvītrojot savas preces “pārākumu”, jo tas ir labāks par parasto banānu, tāpēc ka vibrē, un tam ir arī dažādi ātrumi. Ar oriģinalitāti izcēlās arī citi uzņēmumi šajās dienās.

Mārketinga speciālistiem šī ir jautra nedēļa vērot visu šo “banānu ažiotāžu”. Varētu arī piešķirt speciālo balvu par asprātīgāku reklāmu. Tas ir interesanti, ka jauna veikala ienākšana spēj saviļņot visu iekšzemes tirgu.

Neapšaubāmi “Lidl” veikali šodien ir pārpildīti ar apmeklētājiem, taču situācija drīz nostabilizēsies. Patērētāji atgriezīsies pie savām ierastajām izvēlēm un turpinās iepirkties gan “Rimi”, gan “Maximā” un citos veikalos. Šodien, neskatoties uz “Lidl” veikalu atvēršanu, patērētāji nepārstāja apmeklēt “Rimi”, “Maxima” un arī citus veikalus, kuros tiek pārdotas pārtikas preces.

Stabilizācija notiks, pateicoties vairākiem faktoriem. Lūk, tikai daži no tiem:

  • veikalu izvietojums un piekļūšanas ērtums. Var gadīties, ka “Rimi” vai “Maxima” veikals ir tuvāk, nekā “Lidl” veikals, un cilvēks izvēlēsies apmeklēt sev tuvāko veikalu;
  • patērētāju vēlme iegādāties Latvijā ražotus produktus nospēlēs par labu “Rimi”, “Maxima”, “Elvi”, “Top!” un citiem, kas cita starpā pārdod arī Latvijā ražotus produktus, tāpēc ka “Lidl” veikalos ir pārsvarā importētie produkti.

Taču skaidrs ir viens, ka, pateicoties “Lidl” ienākšanai Latvijas tirgū, konkurence palielinājās. Pēc šīs histēriskas nedēļas, domāju, ka visi veikali arī turpmāk vēl vairāk sekos līdzi viens otra piedāvātām akcijām, un patērētājam būs lielāka izvēle. Pētīt un vērot veikalu un patērētāju uzvedību ir kļuvis vēl interesantāk.

Cerams, ka “Lidl” pie mums patiks, un paldies “Lidl” par šīs nedēļas jautrībām saistībā ar šo “banānu ažiotāžu”.

Comments

Popular posts from this blog

Apsveicu visus Česlavus vārda dienā (8.februāris)

Why you should check the weather forecast before going out to shoot photos?

Vienas fotogrāfijas mistika jeb negatīvs ir pozitīvs, bet pozitīvs - negatīvs