Diskusija ar Saeimas deputātiem par bezdarbu un darbavietām Latvijā
Pirms
pusotras nedēļas piedalījos Saeimas Eiropas lietu komisijas sēdē, kur
prezentēju Saeimas deputātiem Latvijas nacionālo pozīciju uz ES Ekonomikas un
finanšu jautājumu padomi par 2018.gada Eiropas semestri un Eiropas Komisijas
2018.gada Izaugsmes ziņojumu.
Ar
dažiem Saeimas deputātiem man bija interesanta saruna par situāciju Latvijas
darba tirgū. Viens deputāts mēģināja mani pārliecināt, ka ES fondi Latvijā
neveicina darba vietu radīšanu.
Citam
deputātam bija jautājums, kāpēc nevar visus Latvijā esošos bezdarbniekus
integrēt, piemēram, informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (IKT) nozarē, ja
tajā ir darbaspēka trūkums.
Deputātu
vārdus un uzvārdus es neminēšu, lai šajā Saeimas vēlēšanu gadā viņu
kandidatūras “nereklamētu”, bet šajā rakstā mēģināšu atbildēt uz
augstākminētajiem deputātu jautājumiem, un varbūt pat kaut kādā veidā kliedēt
mītus par to, ka ES fondi it kā vispār neveicina darbavietu radīšanu Latvijā un
to, kāpēc visus Latvijā esošos bezdarbniekus var viegli integrēt IKT nozarē.
No
sākuma paskatīsimies uz iekšzemes
kopprodukta (IKP) dinamiku pa ceturkšņiem. Neliela atkāpe tiem lasītājiem,
kuri varbūt nezin, kas ir IKP. IKP ir visu valstī saražoto preču un pakalpojumu
apjoms kādā konkrētā periodā (ceturksnī vai gadā), kas ir izteikts naudas
vienībās (ASV dolārs, eiro u.c.). Ar IKP dinamiku parasti raksturo valsts ekonomikas
attīstību.
Tātad,
IKP dinamika rāda, ka 2016.gads Latvijas tautsaimniecībā izaugsmes ziņā nebija
tas labākais, it īpaši 2016.gada 3.ceturksnis. Savukārt, 2017.gadā redzam strauju
IKP pieaugumu.
Ar
ko tas ir saistīts? Protams, ka te var minēt gan iekšējā pieprasījuma
pieaugumu, ko veicināja straujāks algas pieaugums 2017.gadā. Tāpat var saistīt
straujāku IKP pieaugumu arī ar labvēlīgāku situāciju Latvijas ārējos tirgos,
kur eksportējam savu produkciju, taču jāuzsver, ka 2017.gada 2. un 3.ceturkšņa
eksporta pieaugums (attiecīgi 3% un 2,9%) bija zemāks nekā 2016.gadā
attiecīgajos periodos (attiecīgi 6,7% un 3,9%).
Tagad
aplūkosim situāciju Latvijas darba tirgū.
Ja paskatīsimies tieši uz brīvo darba vietu skaitu tautsaimniecībā kopumā, tad
redzam, ka situācija 2013.-2016.g. būtiski nemainījās, bet 2017.gadā brīvo
darba vietu skaits strauji palielinājās.
Ja
salīdzināsim nozares ar lielāku aizņemto
darbavietu pieaugumu 2017.gada deviņos mēnešos pret 2016.gada attiecīgo
periodu, redzēsim, ka ar būvniecību saistītās nozares ir līderpozīcijās
2017.gadā (ēku būvniecība, inženierbūvniecība, arhitektūras un
inženiertehniskie pakalpojumi, būvniecības un ainavu arhitektu pakalpojumi,
specializētie būvdarbi). Es šo straujo vakanču un aizpildīto darba vietu
pieaugumu saistu tieši ar aktīvāku ES fondu finansējuma apguvi, kas ir sākusies
tieši 2017.gadā.
Vēl,
runājot par ES fondu ietekmi uz nodarbinātību, vēlos pieminēt Latvijas Bankas pētījumu,
kurā tika apskatīta Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) ietekme uz
Latvijas uzņēmumu rādītājiem, t.sk. nodarbinātību un produktivitāti.
Latvijas
Bankas pētījumā ir pierādīts, ka uzņēmumiem piedaloties ERAF finansētajos
pasākumos, palielinās tajos nodarbināto skaits, kā arī – vēl lielākā pakāpē –
kapitāla apjoms (kas rezultātā nodrošina kapitāla uz vienu nodarbināto
attiecības pieaugumu). Šie rādītāji sāk augt uzreiz pēc tam, kad projekts tiek
uzsākts un turpina palielināties turpmākajos divos gados. Savukārt, produktivitāte
sāk augt trešajā gadā pēc projekta uzsākšanas.
ES
fondu finansējumam ir arī pozitīva ietekme uz atalgojuma palielinājumu.
Latvijas Bankas pētījumā ir secināts, ka augstāka produktivitāte rada spiedienu
uz atalgojuma līmeni, kā rezultātā uzņēmumi palielina nominālo algu par
aptuveni 8% trīs gadu laikā pēc tam, kad tiek sākta ERAF finansēto projektu
realizācija.
Tātad,
Latvijas Bankas pētījums parāda, ka ERAF finansēto projektu īstenošana palīdz
veikt investīcijas pamatkapitālā, radīt jaunas darba vietas un tālākā
perspektīvā (sākot ar trešo gadu pēc projekta uzsākšanas) arī veicina
produktivitātes pieaugumu.
Tagad
sniegšu atbildi uz otro jautājumu par to, kāpēc
vienā vai otrā nozarē nevar integrēt visus Latvijā esošos bezdarbniekus un
rezultātā samazināt bezdarba līmeni.
Lai
atbildētu uz šo jautājumu, nepieciešams aplūkot Latvijas bezdarbnieku profilu,
proti, saprast cik no viņiem ir ilgstošie bezdarbnieki (nevar atrast darbu ilgāk
par 12 mēnešiem), kāda ir bezdarbnieku vecuma struktūra un izglītības līmenis.
Tātad,
saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes datiem 2017.gada trīs ceturkšņu
vidējais bezdarba līmenis Latvijā bija 6,1%, jeb 87,3 tūkst. cilvēku bija bez
darba, no tiem 35,1 tūkst. cilvēku bija ilgstošie bezdarbnieki, kas ir
salīdzinoši augsts rādītājs. Visvairāk bezdarbnieku bija vecuma grupā 25-34 gadi,
kas ir diezgan pārsteidzoši. Tas nozīmē, ka salīdzinoši daudz cilvēku pēc
izglītības atrodas bezdarbnieku statusā.
Pārsteidz
arī tas, ka diezgan augsts īpatsvars bezdarbnieku ir ar arodizglītību vai
profesionālo vidējo izglītību (30%), kas var liecināt par strukturālo bezdarbu,
proti, šo cilvēku izglītība un prasmes vairs neatbilst tām, kas ir pieprasītas
darba tirgū, jo darba tirgū kopumā ir pieprasījums pēc profesionālo izglītību
ieguvušajiem.
Kādus secinājumus var
izdarīt,
atgriežoties pie otrā deputāta jautājuma par IKT nozari? Jāsaka, ka IKT nozares
specifika vispār ir saistīta ar augsti kvalificētu darbu, piemēram,
datorpgrogrammēšana, informācijas un komunikācijas tīklu uzstādīšana un
monitorings, utt. Kopumā šai nozarei nepieciešami cilvēki ar augstu
kvalifikāciju un augstāko izglītību. Ilgstošie bezdarbnieki, turklāt cilvēki arī
ar atkarības problēmām vai kuru izglītība un kvalifikācija vairs neatbilst
darba tirgus prasībām diez vai varētu strādāt IKT nozarē. Turklāt, ne visi
bezdarbnieki ar augstāko izglītību (16%) varētu strādāt IKT nozarē, piemēram,
par programmētājiem, jo šī profesija prasa specifisku izglītību un kvalifikāciju,
pie tam vēl arī labas zināšanas matemātikā. Līdz ar to diemžēl nevar uzreiz
apmierināt IKT nozares pieprasījumu pēc darbaspēka no esošajiem bezdarbniekiem.
Šeit rodas cits jautājums, proti, ir jāuzlabo
mehānisms kā šie bezdarbnieki (it īpaši kuriem ir vispārējā vidējā izglītība
(35%), arodizglītība vai profesionālā vidējā izglītība (30%)) varētu iegūt citu
izglītību un prasmes, kas šobrīd un arī nākotnē būs pieprasītas darba tirgū.
Arodizglītību
vai profesionālo vidējo izglītību ieguvušajiem un šobrīd bez darba esošajiem
cilvēkiem vieglāk būtu uzlabot savas zināšanas un prasmes profesionālajā
izglītībā. Vispārējo vidējo izglītību ieguvušie un šobrīd bez darba esošie
cilvēki varētu iegūt profesionālo vidējo izglītību, apgūt kādu šobrīd darba
tirgū pieprasītu svešvalodu, piemēram, kādu no Skandināvijas valstu valodām un
strādāt “zvanu centros” tepat Latvijā vai turpināt studijas augstskolā.
Comments
Post a Comment