Kas ir ekonomikas politika un strukturālās reformas?
Kad
ir noskaidrots, kas es esmu un kāds ir mana bloga mērķis, es uzreiz nolēmu
ķerties bullim aiz ragiem un īsi paskaidrot kas ir ekonomikas politika un
strukturālās reformas, jo šīs tēmas un ap tām saistītie jautājumi tiks plaši
aprakstīti manā blogā.
Principā
ekonomikas teorijā ar ekonomikas
politiku saprot valdības darbību un iesaistīšanos ekonomikā ar
stabilizācijas politikas un strukturālās politikas palīdzību.
Stabilizācijas politika sastāv no fiskālās un
monetārās politikas. Fiskālo politiku īsteno valdības un tā ir saistīta ar
valsts budžeta veidošanu un izlietošanu, bet monetāro politiku īsteno centrālās
bankas, kuras parasti ir neatkarīgas institūcijas no valdības un parlamenta.
Monetārās politikas instrumentos ietilpst, piemēram, procentu likmju
noteikšana, operācijas finanšu tirgos ar valsts parādzīmju pirkšanu/pārdošanu,
rezerves normu regulēšanu attiecībā uz naudas apjomu kas komercbankām ir
jāglabā u.c.
Stabilizācijas
politikas mērķis ir ietekmēt biznesa ciklus, lai to svārstības būtu pēc
iespējas minimālas un vienmērīgas, t.i. lai nebūtu strauju ekonomikas izaugsmes
pieaugumu, kas noved pie ekonomikas pārkāršanas un straujas lejupslīdes, kas
noved pie ekonomikas recesijas.
Piemēram,
ja valdība palielina budžeta izdevumus, lai uzbūvētu jaunu skolu vai tiltu,
izremontētu ceļu, tā veicina ekonomikas aktivitāti un iekšējo pieprasījumu, kā
rezultātā tiek veicināta ekonomikas izaugsme.
Ja,
piemēram, centrālā banka samazina rezerves normu, komercbankām ir vairāk
līdzekļu, ko tās var izsniegt kredītos iedzīvotājiem un uzņēmējiem, kā
rezultātā arī palielinās ekonomiskā aktivitāte un iekšējais pieprasījumus, un
tiek veicināta ekonomikas izaugsme. Un otrādi, ja nepieciešams ekonomikas
izaugsmi bremzēt, lai novērstu ekonomikas pārkāršanas riskus, valdībai būtu
jāsamazina budžeta izdevumi, jāceļ nodokļi, bet centrālajai bankai, piemēram,
jāpaaugstina rezerves norma, procentu likmes un jāpārdod valsts parādzīmes.
Ja
stabilizācijas politikas būtība principā ir skaidra, tad ar strukturālās
politikas izpratni varētu būt problēmas, jo tās definīcija ir diezgan
neskaidra. Ar strukturālo politiku saprot valdības īstenoto politiku, kuras
mērķis ir nodrošināt ekonomikas līdzsvaru ilgtermiņā. Es taču brīdināju, ka
nebūs viegli saprast šo definīciju, tomēr es mēģināšu paskaidrot.
Strukturālās politikas būtība ir tāda, ka
valdība plāno un īsteno tādus politikas pasākumus jeb konkrētas darbības, kuru
mērķis ir veicināt nodarbinātību (piemēram, izglītības politika, bezdarbnieku
pārkvalifikācija u.c.), uzlabot uzņēmējdarbības vidi (piemēram, administratīvu
šķēršļu mazināšana, tirgus regulējuma uzlabošana, maksātnespējas regulējuma
pilnveidošana u.c.), taisnīgu ienākumu sadali (piemēram, ar labi pārdomātu nodokļu
un pabalstu sistēmas palīdzību), novērst tirgus kropļojumu un risināt tirgus
nepilnības (piemēram, ar konkurences politikas palīdzību, dažādu tirgu
regulējumu u.c.).
Vēl
viens jēdziens, kas pēdējā desmitgadē tiek bieži lietots gan Latvijas, gan
pasaules informatīvajā telpā, ir strukturālās reformas. Mēs bieži dzirdam tādu
vispārīgu frāzi: “jāīsteno strukturālās
reformas”, taču sīkāk diemžēl netiek skaidrots, ko tas īsti nozīmē, kādas
reformas jāīsteno u.tml.
Strukturālās reformas principā ir saistītas ar
strukturālo politiku. Ar strukturālām reformām parasti saprot valdības plānotās
izmaiņas, kas ir finansiāli un sociāli izvērtētas, saskaņotas ar iesaistītajām
pusēm, t.sk. nevalstiskajām organizācijām (kas pārstāv iedzīvotāju intereses),
sociālajiem partneriem (darba devējiem un darba ņēmējiem) ar mērķi veicināt
valsts attīstību, uzlabojot tās konkurētspēju un iedzīvotāju dzīves līmeni.
Strukturālo reformu
piemēri
var būt dažādi. Ja, piemēram, valstī ir augsts ienākumu nevienlīdzības līmenis,
valdība var ieplānot nodokļu izmaiņas, samazinot ienākuma nodokļa likmi
strādājošajiem, kuri saņem zemāku algu un palielināt ienākuma nodokļa likmi
strādājošajiem, kuri saņem lielāku algu. Kas ir zemāka un kas ir lielāka alga,
protams, būs atkarīgs no katras valsts situācijas un attīstības līmeņa. Piemēram,
par zemo ienākumu kritēriju varētu noteikt algu, kas ir zemāka par 70% no
vidējās algas vai tamlīdzīgi, un līdzīgi var noteikt kritērijus lielākai algai.
Skaidrs,
ka nodokļu likmju un sistēmas izmaiņu gadījumā valdībai nāksies meklēt ceļus kā
kompensēt nodokļu ieņēmumu samazinājumu šādas reformas rezultātā. Tāpēc
valdībai nāksies visticamāk pārskatīt arī citu nodokļu likmes (kapitāla
ienākuma, dabas resursu, nekustamā īpašuma, patēriņa nodokļus), lai nodrošinātu
pietiekamu nodokļu ieņēmumu apjomu. Līdz ar to šādu visaptverošu nodokļu
reformu varētu uzskatīt par strukturālās reformas sastāvdaļu.
Cits
strukturālās reformas piemērs ir pārskatīt valsts finansējumu kādai nozarei,
piemēram, zinātnei. Ja ir indikācijas par vājo starptautisku zinātnisko
institūciju sniegumu (to var mērīt ar zinātnisko institūciju dalību
starptautiskajos pētniecības projektos, zinātnisko publikāciju skaitu
starptautiski atzītajos pētniecības žurnālos u.tml.), tad kopumā var secināt, ka
nozare ir neefektīva un valsts finansējums netiek efektīvi izlietots. Šajā
gadījumā varētu pārskatīt no valsts finansēto zinātnisko institūciju skaitu,
izvērtēt katras valsts finansētās zinātniskās institūcijas sniegumu, likvidējot
neefektīvās institūcijas, bet atlikušos līdzekļus novirzīt efektīvākām
institūcijām, kā rezultātā tām pieaugs finansējums.
Comments
Post a Comment