Kāpēc ir vērts nodarboties ar analogo fotogrāfiju digitālās fotogrāfijas laikmetā?
Kopš mūsu dzīvē ir
ienākušas digitālās fotokameras un mobilie telefoni ar iebūvētām fotokamerām
fotogrāfija kļuvusi pieejama teju ikvienam. Digitālās tehnoloģijas vienkāršoja
fotografēšanas procesu un padarīja nodarbošanos ar fotogrāfiju pieejamāku.
Jebkurš digitālā fotoaparāta
iestatījumus var uzlikt uz automātisko režīmu, kad pati digitālā fotokamera
izvēlas atbilstošo ekspozīciju (slēdža ātrumu, diafragmas atvērumu un matricas
jūtību jeb ISO) un fotografēt, neuztraucoties par to, ka bilde var arī
nesanākt, t.i. kadrs rezultātā būs pilnīgi balts, vai melns. Digitālā
fotoaparāta automātiskajā režīmā visas fotogrāfijas sanāk.
Mūsdienās vairs
reti kurš iet uz foto preču veikalu un pērk foto filmiņas, fotografē ar analogo
(filmiņu) fotoaparātu, pēc tam nes šo foto filmiņu uz foto laboratoriju
attīstīt un pasūta fotogrāfijas.
Analogās fotogrāfijas trūkumi
Var piekrist, ka
analogai fotogrāfijai salīdzinājumā ar digitālo fotogrāfiju ir daudz trūkumu.
Analogā fotogrāfija tomēr prasa zināšanas par attiecīgā slēdža ātruma un
diafragmas atvēruma iestatīšanu atbilstoši laika apstākļiem, jo šie iestatījumi
katru reizi mainīsies, ja uzspīdēs pēkšņi saule vai laiks sabojāsies un būs
apmācies.
Starp analogās
fotogrāfijas trūkumiem var arī minēt to, ka filmiņā ir tikai 36 kadri, bet ar
digitālo fotoaparātu, ja vien to atļauj atmiņu karte, var uzņemt tūkstošiem
fotogrāfiju.
Vēl viens trūkums
ir naudas un laika patēriņš. Filmiņa, tās attīstīšana un fotogrāfiju druka
katru reizi prasa naudas izdevumus. Tāpat ir jātērē laiks, lai aizietu uz
specializēto foto preču veikalu un nopirktu filmiņu, pēc tam iet šo filmiņu
nodot, attīstīt, pasūtīt fotogrāfijas, un pēc tam vēl nākt pakaļ gatavām
fotogrāfijām. Ar laiku mājās būs vesels filmiņu krājums un būs jādomā, kur šīs
filmiņas glabāt.
Analogās fotogrāfijas priekšrocības
Taču neskatoties
uz augstākminētajiem analogās fotogrāfijas trūkumiem, tai ir virkne priekšrocību
salīdzinājumā ar digitālo fotogrāfiju.
Analogie fotoaparāti
šodien ir lēti. Sludinājumos var nopirkt “Zenit” fotoaparātu par 10-20 EUR, “Canon” un “Nikon” fotoaparāti
būs dārgāki un cena būs sākot no 100 EUR, kas vienalga ir lētāk nekā pati
vienkāršāka “Canon” vai “Nikon” digitālā spoguļkamera.
Analogie fotoaparāti
jau pēc noklusējuma tika ražoti ar labu optiku, t.i. maksimālais diafragmas
atvērums šiem objektīviem ir 2.8. Tāpēc tos vēl joprojām izmanto ar adapteru
palīdzību digitālajās spoguļkamerās. Maksimālais diafragmas atvērums lētākajos
digitālo fotoaparātu objektīvos ir 3.5, turklāt tie parasti ir “zoom” (pietuvināšanas) objektīvi ar
15-85mm vai 17-85mm diapazonu, kas nozīmē, ka pietuvinot objektu (85mm),
diafragmas atvērums mainās no 3.5 uz 5.6. Citiem vārdiem sakot, ja tiek uzņemts
portrets ar digitālo fotokameru un 85mm pietuvinājumu, maksimālais diafragmas
atvērums būs 5.6 un fons nebūs tā izplūdis kā pie 2.8 diafragmas atvēruma, kas
portretu un ziedu fotogrāfijā ir ļoti svarīgi.
36 kadriem ir arī
priekšrocība salīdzinājumā ar tūkstošiem uzņemto digitālo fotogrāfiju, jo tie
ir tikai 36 kadri. Nav jātērē laiks, sēžot pie datora un laužot galvu, kuras no
tiem tūkstošiem ir 20-50 labākas fotogrāfijas.
Analogā fotogrāfija
“disciplinē” fotogrāfu un katru reizi liek domāt ar galvu, attīstīt speciālo
foto-redzējumu, jo vairs netiek bildēts “bezjēgā” viss pēc kārtas. Fotogrāfs
rūpīgi pārdomā katru situāciju pirms nospiest pogu fotoaparātā, jo zina, ka
filmiņā ir tikai 36 kadri, un ar katru uzņemto fotogrāfiju, kadru skaits paliek
arvien mazāks.
Fotografējot ar
analogo fotoaparātu, var labi iemācīties slēdža ātruma un diafragmas mijiedarbību,
kas palīdzēs saprast un pareizi izvēlēties manuālā režīma iestatījumus
digitālajā fotoaparātā. Principā, lai digitālās fotogrāfijas būtu
interesantākas, radošākas un līdz ar to arī vērtīgākas, paralēli būtu ieteicams
praktizēt analogo fotogrāfiju.
Analogā fotogrāfija
ir lēta alternatīva digitālajiem fotoaparātiem ar pilna izmēra matricu.
Digitālo fotoaparātu ar pilna izmēra matricu cena ir vairāk par 1000 EUR
salīdzinājumā ar 10-20 EUR par “Zenit” fotoaparātu.
Analogās fotokameras
ir mazāk pakļautas negatīvai laika apstākļu iedarbībai, nav jādomā par bateriju
lādēšanu. Analogās fotokameras ir pilnīgi mehāniskas un nav jāraizējas, ka pie
-20C vai +40C vairs nevarēsi uzņemt bildi. Pie -20C vai +40C temperatūras
digitālie fotoaparāti var pārstāt darboties. Turklāt aukstumā baterija var ātri izlādēties.
Analogās
fotogrāfijas gadījumā tāda problēma kā atmiņas kartes vai datora cietā diska
bojāeja neeksistē, tāpēc nebūs jāuztraucas par uzņemto fotogrāfiju pēkšņu
pazaudēšanu un atgūšanas problēmām no bojātiem datu nesējiem.
Dažādām filmiņām ir
dažāda jutība (ISO) un atšķirīga “krāsu uztvere”. Rezultātā, mainot filmiņas,
var iegūt atšķirīgas fotogrāfijas. Digitālās fotogrāfijas gadījumā matricas
sensoru nomainīt nav iespējams, bet ir jātērē laiks pie datora, lai apstrādātu
fotogrāfiju apstrādes programmā.
Fotogrāfiju no
filmiņas var principā bezgalīgi palielināt un nodrukāt jebkurā izmērā, arī uz
liela formāta, jo to neierobežo pikseļi, kas ir digitālās fotogrāfijas trūkums.
Cilvēki, kuri
paralēli digitālajai fotogrāfijai nodarbojas ar analogo fotogrāfiju, bieži
saka, ka filmiņai ir kaut kas tāds maģisks, kas nepiemīt digitālajai
fotogrāfijai. Filmiņām ar augstāku jutību (400 ISO un vairāk) parādās
“graudainuma” efekts, kas ir īpašs.
Bieži saka, ka analogās
fotogrāfijas ir “ar dvēseli”, “atmosfēriskākas”, “mākslinieciskākas”,
“apjomīgākas” “īpašākas” salīdzinājumā ar digitālām fotogrāfijām. Analogās
fotogrāfijas arī izraisa “siltas atmiņas par bērnību”, jo tās bieži izskatās kā
retro fotogrāfijas. Digitālās fotogrāfijas ir “tukšas bez dvēseles”, “plakanākas”,
“mākslīgas” un “neīstas”.
Vintage
tendence
Jau kādu laiku
modē ir tā saucamais “vintage” stils.
Daudzi iepērkas dažādās Andelēs Mandelēs,
krāmu tirdziņos. Jaunā paaudze pēkšņi izvēlas braukt ar veciem auto, kas tika
ražoti pagājušā gadsimta 70-jos un 80-jos gados. Uz ielām parādās “žiguļi”, vecie “folksvageni golfi” un 1980.gadu ražojuma “BMW”.
Tāpat daudzi savu
vecvecāku mantās atrod vecos filmiņu fotoaparātus un atklāj priekš sevis
brīnumaino analogās fotogrāfijas pasauli. Latvijā pēdējā laikā dažādos foto
kursos tiek piedāvāti arī kursi par analogo fotogrāfiju, kur māca fotografēt ar
analogām fotokamerām, pašiem attīstīt filmiņas un taisīt fotogrāfijas.
Globālais analogās fotogrāfijas entuziasms
Pasaulē dažādi
analogās fotogrāfijas entuziasti izveidoja dažādas domu biedru grupas. Austrijā,
piemēram, 1990.gados ir aizsākusies “lomogrāfijas” kustība,
kad daži studenti, apmeklējot Prāgā kādu foto preču veikalu, iegādājās padomju laikā
ražoto fotoaparātu “Lomo LC-A”. Šī kustība ir uzņēmusi apgriezienus un ir
populāra visā pasaulē. Par šo kustību britu televīzijas kanāls “BBC” bija
uzņēmis arī dokumentālo filmu.
Internetā var
atrast arī tādas grupas kā “I still shoot
film” (tulkojums – “Es joprojām fotografēju ar filmiņu”), “Film is not dead” (tulkojums – “Filmiņa
nav mirusi”) u.c. Ierakstot “birkas” (“hashtag”)
sociālajos tīklos, piemēram, #istillshootfilm, #filmisnotdead, #filmphoto,
#filmphotography, #analoguephoto u.tml. var atrast dažādas filmiņu fotogrāfijas,
ko ir publicējuši šo fotogrāfiju autori.
Mani analogie fotoaparāti
Dažus gadus
atpakaļ manā rīcībā ir nonākuši divi filmiņu fotoaparāti: “Zenit ET” un “Praktica
MTL3”. Tā es sāku interesēties par analogo fotogrāfiju, pētīt dažādus interneta
resursus un nodarboties ar analogo fotogrāfiju paralēli digitālai fotogrāfijai.
Nesen caur
sludinājumu iegādājos arī padomju laika filmiņu fotoaparātu “Smena 8M”, kas ir
ierakstīta pat Ginesa rekordu grāmatā kā fotoaparāts, kas pasaulē tika saražots
visvairāk eksemplāros. Padomju laikos šis fotoaparāts bija vispieejamākais
cenas ziņā un vienkāršākais lietošanā salīdzinājumā ar “Zenit” fotoaparātiem.
Tāpēc tas bija teju katrā padomju ģimenē.
“Smena 8M”
fotoaparāts ļauj visvienkāršākajā veidā uzņemt arī radošas fotogrāfijas ar
dubult- un multiekspozīciju, t.i. divas vai pat vairāk fotogrāfijas uz viena
kadra. Tāpēc tas ļauj iegūt interesantas un oriģinālas mākslas fotogrāfijas.
Analogās fotogrāfijas unikalitāte
Es domāju, ka analogai
fotogrāfijai ir sava unikāla vieta digitālās fotogrāfijas laikmetā, un ar to ir
vērts nodarboties vai vismaz izmēģināt. Tas ir ļoti interesanti, aizraujoši un
arī noslēpumaini, jo nekad nevar zināt, vai fotogrāfija galu galā ir sanākusi,
tāpēc ka to uzreiz pēc kadra uzņemšanas nevar redzēt.
Comments
Post a Comment